Kevin en Melina op wereldreis

Hong Kong Express

Omdat we weten dat een dag zonder een reisverslag van ons eigenlijk niet compleet is, hier dan het hoogtepunt van de dag

Wink
. Deze keer niet vanuit China, maar uit Hong Kong (ja, dit is een apart land)! Hoewel het weer en de taal je blijven herinneren dat je in Azië bent, doen de stad, de gebouwen, de luxe en de menigte Westerse immigranten anders vermoeden. Met de trein ben je binnen een uur weer in China, maar de buurlanden hebben niet veel met elkaar gemeen. Hong Kong heeft maar een populatie van ongeveer zeven miljoen mensen en is daardoor een overzichtelijk land; eigenlijk heeft het daardoor meer weg van een grote stad met verschillende wijken als Hong Kong Island, Kowloon en Causeway Bay. Goed te bezichtigen dus in een paar dagen tijd.

Eerst nog even de laatste dagen in China die zeker niet minder waren dan de eerste dagen! Het laatste reisverslag eindigde in Shanghai, wat absoluut een leuke stad is, maar niet echt een weerspiegeling van China. Toch leuk om even meegepakt te hebben met alle superhoge gebouwen en futuristische toeristische attracties. Vanuit Shanghai zijn we naar Guilin gevlogen (met vertraging). Guilin is volgens velen de mooiste plaats van China door haar ligging tussen de bergen en aan de Li rivier. De stad zelf haalt helaas dit beeld goed onderuit; veel armoedige gebouwen, wegen die overal opengebroken zijn en (het ergste) als toerist wordt je overal afgezet. Dit begint al bij het nemen van een taxi waar ineens twintig procent boven op de totaalprijs komt tot een restaurant dat prijzen van een gerecht verandert. Heel vermoeiend, maar helaas hoort dat er ook bij als je aan het reizen bent. Vanuit Guilin hebben we een riviercruise geboekt naar Yangshuo over de Li River. We zouden die volgende ochtend om 8.30 uur 's ochtends opgehaald worden en dan naar de boot gaan. De cruise zou ongeveer drie uur duren en voor 18 euro per persoon werden we dus opgehaald, hadden we de cruise en een lunch aan boord. Prima geregeld dus. De volgende ochtend werden we echter om 7.00 uur 's ochtends wakker gebeld door iemand die in het Chinees tegen Kevin aan begon te babbelen, die vervolgens de hoorn erop gooide. Twee minuten later werd er keihard op de deur gebonkt. Wij dachten dat het een Chinees was die de verkeerde kamer had, aangezien Chinezen nogal luidruchtig zijn en vanaf 6.00 uur al voor onze deur stonden te praten en schreeuwen. Kevin dus naar de deur en weer stond er iemand in het Chinees tegen hem aan te babbelen, waardoor Kevin na een paar keer vragen of het in het Engels kon de deur maar voor zijn neus dichtgooide. Één minuut later werd er weer geklopt en toen Melina de deur opendeed kreeg ze een telefoon in d'r handen gedrukt waardoor iemand haar in het gebrekkig Engels duidelijk maakte dat ze nu opgehaald werden en nu moesten vertrekken. Anderhalf uur eerder dan afgesproken! Wij dus zonder ontbijt en in alle haast uitchecken en in de bus gesprongen. Na vijf minuten stopten we om nog wat mensen op te pikken en aan de stortvloed van platte Londense scheldwoorden en verwijzingen naar wraakacties, begrepen we dat wij niet de enige waren die te vroeg uit bed getrommeld waren. De twee Engelse gasten waren er duidelijk niet blij mee en toen de chauffeur (die zich totaal van geen kwaad bewust was) wat Telekids-achtige bonk muziek op vol volume aanzette, flipten die twee helemaal. Wij lagen inmiddels helemaal in een deuk natuurlijk en konden de lol er wel van inzien. Natuurlijk waren we uiteindelijk veel te vroeg bij de boot, maar eenmaal aangekomen op de boot werd het verhaal nog mooier door de lunch. We kregen alvast een voorproefje waardoor we konden beslissen of we de gratis lunch of de extreem dure lunch wilden bestellen. De gratis lunch bestond uit een klein schaaltje (zo'n koffiekop schaaltje) met gebakken uien, één tiende gebakken ei en nog wat donkere ondefinieerbare stukjes. ‘This is lunch' zei de serveerster, waarop de Londenaar zei ‘No...this is not lunch. I wouldn't give this sh*t to my f*cking dog!'. Niet te vreten dus, haha! Maar, zo moet ook gezegd worden, de cruise en het uitzicht was fantastisch mooi!

Eenmaal in Yangshuo aangekomen, konden we inchecken in ons hotel wat echt super luxe was met een fantastisch uitzicht over de rivier! En dat alles voor 20 euro per nacht. Yangshuo is overigens een aandoenlijk klein dorpje met een gezellig centrum. Het is vooral een backpackers stadje en er zijn hier dan ook meer toeristen dan plaatselijke inwoners. Dat houdt wel in dat we eindelijk weer even wat lekker Westers eten konden eten! Vanuit Yangshuo zijn we per bus naar de Longji rijstvelden gegaan die absoluut adembenemend, sprookjesachtig mooi zijn!

In de tour die we geboekt hadden, zat ook nog een bezoek aan het Long Haired Women's Minority Village waar, zoals de naam al doet vermoeden, vrouwen met heel lang haar wonen. Voor wat extra geld konden we een show bekijken, die de geschiedenis ingaat als de meest slechte en amateuristische show ooit. Zelfs de weekafsluiting-voorstellingen van kleutergroepen zijn nog leuker! De dansjes gingen niet gelijk, de zang was afgrijselijk vals, het betrekken van het publiek in het geheel pijnlijk niet grappig en het aller ergste: ze hadden helemaal niet zulk lang haar! Het was nep! Ze plakten er gewoon een stuk aan vast! Ongelooflijk, maar gelukkig kunnen we nu iedereen waarschuwen voor dit misbakselentertainment.

Vanuit Yangshuo zijn we weer terug gegaan naar Guilin en per vliegtuig naar Guangzhou (Canton). De bus deed er akelig lang over en de taxichauffeur (die ons al afgezet had door een veel te hoog bedrag af te spreken) reed expres wat langzamer, waardoor we bijna onze vlucht zouden missen. Gelukkig kun je in China er van op aan dat je vliegtuig altijd vertraging heeft, en zo ook het onze. Canton was vroeger de hoofdstad van China, maar langer dan twee dagen hoef je hier niet te verblijven. We hebben wat rondgelopen in een park en zijn naar Shamian Island geweest wat het mooiste stukje van Canton moet zijn. Dit was wel het eindpunt van ons China avontuur waar we in ieder geval met veel plezier op terug kijken!

Met de trein dus van Canton naar Hong Kong gegaan. De kaartjes hadden we via het hotel gekocht voor 190 yuan. Wij dachten dat de prijs 190 Hong Kong Dollar was (167 yuan), maar ze vertelden ons dat vroeger de yuan en dollar hetzelfde waren en dat de prijs op de treinkaartjes nooit veranderd was. Je verwacht niet afgezet te worden in een hotel, maar wanneer we op het treinstation aankwamen, bleek dit wel het geval te zijn. Wij dus vanuit de Starbucks meteen een boze mail gestuurd, waar ze schijnbaar van geschrokken waren, want het geld komt weer terug op onze rekening! Hoewel je er soms niets meer aan kunt veranderen, kun je dus soms wel een poging wagen, zo blijkt maar weer! In Hong Kong hebben we wederom een super gave hotel kamer voor vrij weinig geld (goeie website is: www.ctrip.com, je betaalt drie keer zo weinig als dat je zou betalen als je het direct bij een hotel boekt). Mooi uitzicht over verlicht Hong Kong Island, zelfs vanuit de slaapkamer! Backpacken is zo slecht nog niet

Wink

In Hong Kong hebben we een tripje naar Kowloon gemaakt en overal wat rondgekeken, van tempels, naar lichtshows en nachtmarktjes. Gisteren hebben we een dagtripje naar Macau gemaakt; het Las Vegas van Azië. Eerlijk gezegd vielen de casino's nogal tegen (geen echte leeuwen, achtbanen of bruisende sfeer), maar feit is wel dat deze casino's meer winst draaien dan in Las Vegas! En dan gaat het om best veel geld! Macau zelf viel vroeger onder Portugees bewind en die invloed is nog terug te zien in het centrum in de architectuur. Leuk om een dagje rond te wandelen dus!

Morgen gaan we verder naar Vietnam, waar we samen met Harry (vader van Kevin) zullen rondtrekken. Heel veel zin in en het belooft een leuke drie weken te worden, waar we jullie desgewenst weer van op de hoogte zullen stellen

Laughing

Groetjes Kevin en Melina

Sorina

Hey flashpackers!

Dat klinkt weer top! Alleen dat vrouwen-met-toch-niet-zo-lang-haar-verhaal is wel erg apart! Anyway, veel plezier in Vietnam! Ben benieuwd hoe jullie dat gaan vinden!

Liefs, Sorina

Oma

Leuk om jullie avonturen  weer te lezen,wat me het meeste opvalt is dat jullie het  meestal zo bekijken dat je er samen smakelijk om kunt lachen,dat is beter dan opgefokt verder te gaan. Blijf genieten , Liefs voor allebei, Oma.

Paul

Leuk verslag weer, Hongkong en Macau staan mij nog vers in het geheugen... Volgensmij hebben we het er nog over gehad in Tokyo ;-) Is idd een heel westers stukje Azie, maar wel leuk vind ik altijd.

Groetjes en veel plezier in Vietnam (waar ik alleen maar goeie verhalen over hoor)

Geoffrey

Vietnam nice weer een land waar ik weinig over weet, wel oorlog, jungle en loempia,...ik kan niet wachten hoe jullie dit in kaart gaan brengen. Hebben jullie trouwens nou de marmeren boot gezien in Bejing en die oude mensen die aan tai chi doen in de hele vroege ochtend (alles rond 7 uur is te vroeg voor mij :-p)?

walter

Weer een leuk verslag, 1,5 uur te vroeg worden opgehaalt dat is ook niks voor mij:-). Ik ben benieuwd hoe jullie Vietnam gaan vinden.

Groetjes,

Walter

Laurens

Ok op naar Vietnam! Bereid je daar dan zeker voor op opdringerige mensen die je graag teveel willen laten betalen.. :)

myra

leuk oom jullie zo een beetje te kunnen volgen. ik dacht ik laat even weten dat Kimara drachtig is aan je.... leuk he volgend jaar een veulentje. ze staat in de franse bergen inmiddels ook haha, alles gaat goed met haar hoor. dikke kuzz Myra en co.

Victor

He makker, weer een heerlijk leuk verhaal. En nu Vietnam, zal wel heel wat anders worden en kan niet wachten tot jullie er weer over schrijven.

Stephan Stegeman

Goed verhaal weer :-D En mocht ik ooit nog tips nodig hebben voor hotels, interessante bezienswaardigheden en don't weet ik jullie te vinden ;-)

Marijke

Tsjonge dat is allemaal niet verkeerd!
Wat een prachtige foto's ook!
We genieten er steeds weer van, maar zouden er
eigenlijk het liefst zelf zijn natuurlijk!!!!!!
Jaloers......, ach ja!
Veel plezier in Vietnam met Harry.

mama

Hey luitjes

Mooi verhaal weer kan ik natuurlijk niet tegen op een weekend met papa naar belgie maar al die heuvels doen net aan als china de rijstvelden maar dan heb je er wat meer fantasie bij nodig toch?
lieverds veel plezier in vietnam samen met de vader van Kevin
dikke kus en knuffels

rinske

HOI, weer super leuk om ff te checken waar jullie nu weer uithangen!!!!!Met weer super leuke foto's!!!!

heeel heeel heeeeeel misschien komen we jullie kant nog een beetje uit we zijn nu een beteje aan t kijken voor vliegtickets in vietnam....

groetjesssss

chan

Looking good Mr & Mrs Backpack......!!!!!!!!!!

Hidde en Neng

Hoi Kevin en Melina, nog bedankt voor het gezellige etentje, hebben erg genoten. We zitten nu in Hanoi en staan op het punt om te vertrekken naar Sapa, erg spannend!
De laatste 3 dagen van onze reis zitten wij ook in Hong kong. ctrip is erg handig, welk hotel zaten jullie precies? was dat een beetje betaalbaar en een beetje centraal?

Hopen snel van jullie te horen!

Groetjes Hidde en Neng

P.s. Erg leuk om al jullie fotos te zien (veel man!)

Hidde en Neng

Ohja, mail adres is misschien wel handig he :)
hpstatema@hotmail.com