Kevin en Melina op wereldreis

Sterke maag voor Zuid-Korea

Het is maar een uurtje vliegen van Japan naar Zuid-Korea, maar het verschil tussen beide landen is een stuk groter dan verwacht. Na onze veel te dure vliegreis (Foutje, bedankt!) vanuit Fukuoka naar Seoul komen we er gelijk achter dat Zuid-Korea uit ander hout gesneden is. De vliegvelden hangen vol met ‘Forbidden to take photographs'-bordjes, medepassagiers dringen voor bij de bagageband en de medewerkers van de immigratiedienst gunnen ons geen woord of blik waardig. Even wat andere koek dan de over het algemeen altijd lachende en buigende Japanner. Ondertussen hebben we in de afgelopen 13 dagen hier een beter beeld kunnen vormen van Zuid-Korea. De eerste indruk blijkt vaak de beste en dat is in dit geval ook zo.
Zuid-Korea komt op ons over als een beladen land. Een land met een mooie natuur en een rijke historie, maar met weinig eigen cultuur. Het is dan ook een land dat voornamelijk in de afgelopen eeuw veel te verduren heeft gehad. Bij ons bezoek aan de Seodaemun gevangenis in Seoul (spreek uit als ‘Sool') hebben we veel geleerd over de Japanse bezetting en gedrevenheid om vanaf het begin van de vorige eeuw alles wat enigszins ‘Koreaans' was uit te roeien (taal, geschrift, studie en tradities). Iedere Koreaan die zich daar niet aan wilde houden werd in bovengenoemde gevangenis opgesloten en vaak (dood) gemarteld. Japan zelf ontkent nu nog steeds ook maar iets daarmee te maken te hebben. Een heftige plek voor een toeristisch uitje, maar wel erg indrukwekkend en leerzaam.

Door de Koreaanse Oorlog die begon vlak na de beëindiging van WWII is Zuid-Korea bijna geheel verwoest door invasies van de Russen en Noord-Koreanen. Tot de dag van vandaag heet het grensgebied tussen Noord en Zuid-Korea nog steeds ‘Demilitarized Zone'. Ondanks een vredesakkoord is er nog steeds heel veel spanning tussen beide landen. Er zijn bijvoorbeeld nog zo'n 100.000 gezinnen gescheiden tussen beide landen. Het is voor ons moeilijk voor te stellen dat wij niet even op en neer kunnen naar Brussel of Düsseldorf.
Als je ziet dat er de afgelopen 30 jaar de ene militaire dictatuur na de andere is geweest en corruptie, censuur, politieke gevangenen en martelingen de orde van de dag waren dan is het niet gek dat dit land beladen en individualistisch aanvoelt.
Het valt ons ook op dat er super veel militairen op straat lopen en het is verbazingwekkend hoe snel het went om minstens 10 keer per dag een straaljager over te horen komen. Al die activiteit zou natuurlijk ook kunnen komen door het gedoe met Noord-Korea op dit moment wat er toch wel voor zorgt dat we iets vaker het nieuws checken dan normaal, haha.

Even wat luchtiger nu! We hebben weer de nodige hilarische momenten meegemaakt door de zogenaamde ‘taalbarrière'. Zuid-Korea is een behoorlijk ontwikkeld land, maar het is niet te geloven hoe weinig mensen hier Engels spreken. Het rare is nog wel dat, ondanks dat er wel veel Engelse woorden beschreven staan op borden, er toch niemand is die onze Westerse uitspraak snapt. Zo waren we bijna aan de andere kant van het land belandt doordat je Cheong-ju schijnbaar anders uitspreekt van Chung-ju! Gelukkig is het (wederom) allemaal goed gekomen met behulp van het halve busstation. Je raadt het al: ons ‘Point-it'-boekje en Lonely Planet komt hier erg goed van pas!
Ook raar hier; het eten! Je moet een erg sterke maag hebben om de lokale specialiteiten van Zuid-Korea aan te kunnen of om überhaupt een rondje over de markt te doen. Straatkraampjes verkopen jang-eogui (gegrilde aal), nakji (gevulde octopus) en mettugi (geroosterde sprinkhaan). Om nog maar te zwijgen over de sundae gerechten die in verschillende varianten komen. Inderdaad, wij dachten ook gelijk aan het ijsje bij de McDonalds, maar in werkelijkheid zijn het gevulde varkensdarmen met groente, noodles en vlees. Lekker hé!?
Gelukkig voor ons Westerlingen zijn er ook wel lekkere en normale dingen te eten. Alhoewel alles hier ‘hoe heter hoe beter' is genieten we wel van bijvoorbeeld bibimbap (ovenschotel met rijst, groente, vlees en saus) en de gigantische borden vol met salade, gemarineerd vlees en rijst! Spotgoedkoop, want je krijgt een heel groot bord voor zo'n 3 euro vergezeld met ongelimiteerde banchan (bijgerechten).

Nog iets raars zijn de appartementencomplexen hier. Architecten hebben het hier erg makkelijk bij het ontwerpen van een wijk. Ze ontwerpen één flatgebouw die vervolgens 20 tot 30 keer vlak naast elkaar worden neergezet. De enige manier om ze te onderscheiden zijn de verschillende nummers die op de zijkanten zijn geschilderd. Hele wijken bestaan hier dus uit precies identieke flatgebouwen. Sowieso is het erg lastig om je weg te vinden hier. Er zijn hier wel straatnamen maar die worden niet gebruikt. Ieder huis heeft officieel gezien wel een nummer, maar die is nooit aan de buitenkant te zien. De huisnummers worden namelijk toegekend wanneer het huis wordt gebouwd dus nummer 34 kan net zo goed naast nummer 516 liggen. Het weten van de naam van een gebouw is vaak een stuk effectiever dan het weten van het exacte adres. Niet echt handig om postbode te zijn hier dus. Om toerist te zijn vaker nóg onhandiger, aangezien het woord ‘motel' geenszins bekend in de oren van taxichauffeurs klinkt en we meer dan eens onze mime-kunsten uit de kast moeten trekken om duidelijk te maken waar we heen willen (als we terug zijn moeten jullie Kevin eens vragen naar het uitbeelden van een treinstation...hilarisch, én in Pictionairy worden we onverslaanbaar!).

Over motels gesproken: daar zou je nou echt voor naar Zuid-Korea moeten! Het is fantastisch wat ze hier bedenken. We hebben de afgelopen 2 weken in motels geslapen die zowel van de binnenkant als aan de buitenkant zijn uitgedost als paleizen, kastelen, Titanics en hoerenkasten! Het is een verademing om hier een slaapplek te zoeken. Het ene motel is nog gekker dan de andere en er zitten er tientallen geclusterd op 1 vierkante kilometer. Het is in ieder geval niet verkeerd om voor 18 euro te slapen in een 25m2 grote kamer voorzien van een 101cm plasma TV-scherm met satelliet, desktop computer, king-size bed, airco, drinkwaterinstallatie, jacuzzi, douche, dvd-speler, minibar en alle cosmetische voorzieningen die je je voor kunt stellen. Grappig om te vertellen is wel dat je deze kamers volledig anoniem huurt. De motel-medewerker zit achter geblindeerd glas, jij betaalt en zij geven de sleutel. Niemand die je naam hoeft te weten of je gezicht hoeft te zien. Dat verklaart waarschijnlijk de pakjes condooms die je bij de overnachting krijgt en de naam ‘love-motels'.

Wink

We hopen dat jullie je een beetje een beeld hebben kunnen vormen van Zuid-Korea. Wij hadden een hele strakke planning om zoveel mogelijk van dit land te kunnen zien, maar eigenlijk is het heel relaxed geweest. Transport is hier zowel met de trein als de bus heel erg goed en de bezienswaardigheden zijn makkelijk bereikbaar. Vanuit Seoul hebben we een dagtrip gedaan naar Suwon waar een Korean Folk Village is. Verrassend leuk met optredens van traditionele dans, touwlopers en acrobaten op paarden!

Na een paar dagen Seoul zijn we verder gereisd naar Sokcho. Een plaatsje aan de kust met een mooi strand. Helaas zit er om de hele kustlijn een groot hek met prikkeldraad en uitkijktorens omdat Zuid-Korea nog steeds bang is voor Russische en Noord-Koreaanse spionnen die via de kust hun land binnen komen. In Sokcho hebben we een prachtige wandeling gemaakt door het Seoraksan National Park in gezelschap van een legioen Zuid-Koreanen, volledig in professionele hiking-gear gestoken.
Vanuit ons princessen-motel in Sokcho zijn we doorgereisd naar Chung-ju en vervolgens naar Daejon. Daejon is een grote stad waar we 3 dagen hebben gezeten inclusief een dagtrip naar Gong-ju. Morgen pakken we weer relaxed de bus naar Gyeong-ju om uiteindelijk vanuit Busan naar Beijing te vliegen op 8 juni.

We hebben heel erg veel zin in China trouwens. De planning voor de komende maand is ook weer rond. We beginnen in Beijing, gaan dan naar Zhengzhou en vervolgens naar Xi'an met de trein. Dan vliegen we naar Shanghai voor een kleine week met wat dagtripjes naar andere plaatsen om daarna door te vliegen naar het (schijnt) wonderschone Guilin en Yangshuo. Vanuit Guilin vliegen we naar Guangzhou (beter bekend als Canton) om daarna een weekje Hong Kong en omstreken onveilig te maken. Een paar binnenlandse vluchten dus, maar via http://english.ctrip.com/ boek je binnenlandse vluchten voor zo'n 35 euro per persoon! Dan zitten we liever een uur in het vliegtuig dan 11 uur in de trein 's nachts!
Heel erg leuk ook is dat we de eerste weekreizen met Mariza (Kevin's moeder) en Barry!

Zijn jullie daar in Nederland al lekker aan het genieten van de festivals, het lekkere weer en de terrasjes? Alle roddels uit Nederland (die openbaar gemaakt kunnen worden

Wink
) en tips over China mogen vanaf nu geplaatst worden als een reactie!
Laughing

Groeten en kus van ons!

inge timmerman

Wow, wat een verhalen weer! Je kunt er letterlijk een boek over schrijven... Doe de hartelijke groeten aan Mariza en: blijf voorzichtig! Groet, Inge Timmerman

Paul

Geweldig avontuur weer, was weer even geleden....zat er op te wachten ;-) Veel plezier in China en Hongkong!

Paul

Websites voor goed en goedkoop vliegen zijn natuurlijk altijd handig.... Als jullie naar India gaan (als jullie daar nog komen), ik heb daar alle vluchten via http://www.makemytrip.com/ geboekt. Aanrader! Let wel op, in India komen de taxes er ook nog apart bij, en die zijn veel meer dan de ticket zelf, maar de site geeft die ook keurig weer. Goeie reis!!

Stephan Stegeman

Eindelijk weer een verhaal! Elke dag was 1 van de eerste dingen die ik deed: Mail en RSS checken voor een nieuw avontuur van de wereldreizigers :-D Klinkt weer als een heel avontuur. Is trouwens ook een echte Eye-Opener. Ik wist niet dat Zuid-Korea zo was, weer wat geleerd :-) Heel veel plezier de laatste 4 daagjes in ZK en een veilige reis gewenst naar China :-D

Greetz!

Papsalon

Het lukt me elke keer niet om als eerste te reageren! Er zitten echte papparazzi bij jullie followers ;-) Die zijn er als de kippen (hebben ze die ook in Korea?) bij om jullie verhaal te lezen en te reageren. Leuk! Ook leuk (erg leuk zelfs) is jullie verhaal weer! Valt me wel op dat er -ondanks jullie verzoek- weinig roddels worden gedeeld! Nou, dan doe ik het maar: het schijnt dat Jantje Smit iets heeft met Wesley Sneijder. Ze schijnen onafscheidelijk te zijn en worden al "de sleutelhangers" genoemd!
Verder was Pinkpop weer erg leuk maar ook heel erg druk. Denk dat mister Pinkpop Jan Smeets meer mensen binnenlaat dan de brandweer goed vindt...
Zuid en Noord Korea: het klinkt een beetje als het oude West en Oost Duitsland. De muur is daar echter nog lang niet aan het vallen! Openen trouwens alle deuren niet voor jullie zodra ze horen dat je uit het land van Guus Geluk komt?
China wordt vast geweldig! Nog ruim 4 weken dan mag ik misschien ook een stukje schrijven op jullie Weblog! IK ga nu snel naar de foto's kijken en dan straks lekker een uurtje in de regen rennen met mijn loopclubje! XX

Myra

Joehoe!

Ik wil jullie pret niet bederven hoor, maar passen jullie wel op dat jullie geen hond ofzo eten? En dat jullie neit ziek worden? :P
Verder moest ik erg lachen bij het beeld dat zich bij me opdrong van Kevin die een treinstation aan het uitbeelden was :D:D
Het klinkt weer erg leuk allemaal.

Hier niet zoveel nieuws, het mooie weer is ook weer weg :(

Ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal!!

Myra

Oeps, kusjes vergeten :P

Bij deze, dikke knuffel aan jullie allebei!!

margo

wat een geweldige verhalen weer mensen!
geniet er maar van en heel veel plezier in China.
nog ff en wij gaan dan naar Maleisie(zijn jullie al geweest), en maken daarso een rondreis van 2 weekkies en dan nog ff bijkomen op Langkawi;-)

Tot gauw horens maar weer en over poosje kenne we ervaringen uitwisselen over Maleisie!!!
Doe voorzichtig kids en nogmaals nog veel plezier.
Knuffels XXXX Gootje(weet je nog wel?)

Ann

Hi poppetjes van me!
Wat een geweldig verhaal en foto's!!!!
Te grappig ook.
Zeg, ik vraag me opeens af, waar blijft mijn kaartje uit een of ander exotisch land???? (hihi)
Kusjes!!!!!

Walter

Hey wereldreizigers
Het is weer een mooi verhaal, ik zat er al op te wachten.
Als jullie weer terug zijn moet je de treinstation wel even voordoen, Kev :-)

Groetjes Walter

mama

hey luitjes

Heeft wel even geduurt jullie nieuwe verhaal maar het is weer geweldig om al jullie ervaringen te lezen
jullie schrijven zo leuk dat het net lijkt of wij erbij zijn nou ja bijna
op naar china en alvast een goede vlucht gewenst
op naar het volgende verhaal veel plezier

dikke kus en knuffel voor allebei
mama

Kimmy

Hoi!!

ff berichtje hier dan maar ipv hyves:P Ik was me al half zorgen aant maken door al dat slecht nieuws de hele tijd. Maar gaat allemaal prima zo te horen! Geen last van gehad dus. Oh mijn eerste Pinkpop was geweldig. Ik ben als vrijwilliger gegaan vanwege het poppodium waar ik werk, dus ook dagje gewerkt. Maar stond chill op de crew camping(A)
Zou leuk zijn als we elkaar binnenkort weer is treffen op msn:) iig bijna klaar met school.

Super veel plezier alvast in China! En ik zie uit naar het volgend verhaal!

Dikke kus en hugs!

Josta

Ik zeg op naar China!! ;)

Liesbeth

Hoi lieverds, ff niets van mij laten horen (nou ja schrijven), maar het klinkt allemaal weer geweldig.
Wat maken jullie een hoop mee zeg. Zuid Korea had ik
anders voorgesteld, deels klopt het wel , maar ook weer niet. Wat een hotels zeg. Wel apart de manier van een kamer bespreken. Volgend jaar wellicht een bbq met bijzonder vlees. Een sprinkhaantje tussendoor
hmm dat is weer eens iets anders. Ach een sausje erbij
en wie weet vinden wij het ook wel lekker. Een gevuld darmpje, ach weet je, wij hebben hier sausijsjes.
Ik ben blij dat jullie enorm genieten van alles. Hier is het ook best aardig weer. Nu ff niet, want ik ben vrij,
maar dat komt wel weer goed. Ik moet leren volgende week, want ik moet weer examen doen brrrrrrrr.
Volgende vlucht is dus naar China. Nou dat zal ook zeer bijzonder zijn. Leuk dat jullie ook nog reizen met
Kevin z'n moeder en Barry. Heel veel plezier nog.
Veel liefs en dikke Kus

Victor

Weer met bewondering gelezen hoe jullie genieten van de reis. Zie uit naar de verhalen uit China.

Hé makker tot mails.

Sorina

Hey mensjes!

Wat klinkt daqt toch allemaal weer geweldig. Ik wordt een beetje gek van het gebruik van al die superlatieven... Anyway, ik ben dus heel jaloers op al jullie avonturen en geniet van jullie verhaaltjes! Hou ons op de hoogte in China!

Liefs, Sorina

Kevin en Melina

Wat leuk weer al die reacties! Gelukkig worden de verhalen toch nog erg gewaardeerd! :-D

@Paul: Bedankt voor je tip over India, mochten we er nog heen gaan dan zullen we zeker de website even bezoeken :)

@Papa: Dus Jantje én Wesley hebben wat met elkaar? Zeker ontmoet op het trainingsveld van FC Volendam.. Zou Jolanthe er dan af en toe bijkruipen?

@Ann: Kaarten zijn wat lastig te vinden hier, maar een mail terug is bijna onderweg ;)

@Wally: Alleen onder vier ogen dan, haha.

Verder voor iedereen; nog even geduld voor het nieuwe verhaal! We zijn alweer bijna een week in China en hebben weer de nodige avonturen meegemaakt (zoals onverwacht verzeild raken in een Chinese dagtour, terwijl we alleen maar vervoer wilde hebben..haha). We treden snel weer in detail.
Foto's van de dagen hier tot nu toe staan wel alweer op flickr.com: http://flickr.com/photos/kevinenmelina/

Kus!

Danitsja

Zuid-Korea komt dus ook op de planning. Het idee om een wereldreis te maken lijkt steeds lucratiever te worden! ;)
Have fun in China.
xx

Henk en Cyn

Heey Kevin en Melina,

Hahaha, wat een vaag land is Korea (ook al heeft Vietnam ook wel aparte trekjes ;))
We zitten nu in Hanoi en vligen 22 juli naar Bangkok. Wegens geldgebrek (je kent het wel als backpacker ;)) besloten de reis wat te verkorten. We gaan nog een weekje lekker op de Thaise eilanden liggen voordat we 4 juli naar huis gaan.

We weten niet of we jullie nog gaan zien onderweg. Ik denk haast dat we eerder in Thailand zijn dan jullie (zag dat je tips over China wilde, dus ga ervanuit dat dat jullie volgende stop is.. :D)

Als we jullie niet meer zien: Heel veel plezier tijdens het reizen nog en doe voorzichtig.
Misschien dat we elkaar nog een keer in NL (misschien Almere) tegen komen.

Xx Henk en Cyn (from Aussie :D)

Henk en Cyn

Klein typefoutje: we vliegen dus 22 juni van Hanoi naar Bangkok. En 4 juli naar huis ;)
Xxx

Hennie Klomp

Hoi Kevin en Melina,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook Melina natuurlijk van harte. Ik hoop dat je ook daar er wat aandacht aan hebt kunnen besteden, ik zal het ongetwijfeld teruglezen in jullie mooie en intressante reisverhalen. Eeen ding is zeker je komt er in ieder geval lekker goedkoop van af, ik mis wel het gebakje.
Jammer dat Zuid-Korea t.o.v. Japan wat tegenviel, maar ja ik denk dat jullie die ervaring ook niet hadden willen missen. Als ik dit nu schrijf is Zuid-Korea ook al weer oud nieuws, want jullie zitten als ik het allemaal goed heb bijgehouden alweer in China. Als het goed is heeft je moeder samen met vriend bij jullie aangesloten ongetwijfeld een mooi moment. Je vader kan niet wachten tot dat hij je weer ziet in Vietnam, hij heeft er erg veel zin in. samen met hem hebben we al een voorproefje genomen v.w.b. de Vietnamese keuken, is ons goed bevallen. Alleen had Carsten wat vloeistof van een pepertje aan zijn vinger die hij vervolgens aflikte dat was een wat mindere ervaring, de stoom kwam zijn oren uit.
Kevin en Melina ik sluit af met de hartelijke groeten van ons beide uit Hilversum, en nog veel reisplezier.

Groetjes en liefs van Leonie en Hennie

Hennie Klomp

Hoi Kevin en Melina,

Alles naar wens in Vietnam of zit je al in Laos of Cambodja.
Jullie zullen wel weer veel zien en meemaken, gaat het goed samen met Harry in het Verre Oosten a.d.h.v. het sms-je wat hij me stuurde maak ik op dat hij aardig onder de indruk is.
Ik geef je tevens via dit mailtje door dat mijn mail adres is gewijzigd in h.klomp9@upcmail.nl , rest mij jullie namens de klompjes veel plezier te wensen en we hopen weer snel iets van jullie te horen.

Groetjes Hennie