Kevin en Melina op wereldreis

The Great Escape

Locatie: Airlie Beach, Australie
Afgelegde kilometers: 1507 km
Opmerkelijk: regenbuien, tandloze mensen, aantal (verkeers)borden
Lekker: warmte (soms ook echt helemaal niet!), Iced Coffee, Ice crepes
Vies: dode beesten langs de weg, grote cane toads (pest padden) en andere enge beestjes

JA! We hebben het gered! Eindelijk hebben de weergoden besloten een dagje vrij te nemen en te stoppen met de eindeloze regenval. Nu kon de weg naar het zuiden dus eindelijk weer open. We hadden welgeteld anderhalve dag de tijd om via de enige snelweg die er van Cairns naar Sydney loopt weg te komen uit het noorden van de overstroming. We hoorden al wat geruchten dat de weg gisteren (dinsdag) open zou gaan en dus zijn we zo op goed geluk de kant van de wegblokkade opgereden. Eigenwijs als we zijn, hebben we eerst geprobeerd landinwaarts de blokkade te omzeilen, maar ook wij stomme toeristen kwamen er mooi niet langs. Helaas hadden we wel 700 km voor nodig om daar achter te komen. Gelukkig was de weg die we landinwaarts gereden hebben absoluut geen straf en hebben we ontzettend mooie natuur gezien, waaronder de Millaa Millaa watervallen (3 watervallen binnen een afstand van 2 km). En geen toerist te zien! Niet iedereen is dus zo eigenwijs als wij zijn.

Al met al waren we uiteindelijk gestrand in het altijd bruisende Cardwell, waar een uitzinnige menigte muggen ons hartelijk verwelkomd heeft. Er waren hier fantastische dingen te doen, zoals vrachtwagens spotten, krokodillen ontwijken, onzichtbaar vissen, zwembad zoeken en oksel klotsen. Ook meesterlijke restaurants en bars mochten niet ontbreken. We zijn namelijk op ons allerchiquest uit eten geweest bij de BP! Juist...een tankstation, en nee, dat is helemaal niet zo goedkoop als het klinkt. De sfeer en bediening was formidabel en de aankleding van het restaurant zou zo door Jan des Bouvrie gedaan kunnen zijn (in een dronken bui dan wel te verstaan). En dat allemaal in aanzicht van tandloze, ongewassen en dikke vrachtwagenchauffeurs. Het was dus niet echt een paradijsje, maar verder dan Cardwell konden we niet komen in verband met die overstromingen. Gelukkig konden we dit standaard inteeltdorpje na een nachtje op een zeer verontrustende camping achter ons laten.
En tja, daar zitten we dan nu in een internetcafe in het pitoreske Airlie Beach. We zijn gisterenavond toen de weg open ging zo snel mogelijk doorgereden naar Townsville samen met de vele wachtende vrachtwagens en campers (filmpje volgt nog) en hebben hier op een camping aan het strand overnacht. Vanochtend lekker gezwommen in het Rock Pool, direct aan het strand gelegen, maar dan zonder enge kwallen, en beter opstaan bestaat er eigenlijk niet! Later die ochtend zijn we in sneltreinvaart (en uit pure angst om aan nog meer inteelt blootgesteld te worden) doorgesjeesd naar Airlie Beach. 350 km door een landschap dat steeds fascinerend verandert. Onderweg hebben we nog wel een gigantische stortbui overwonnen, maar het gaat helemaal goedkomen met The Great Escape van Kevin en Melina! We hadden gehoopt via deze plek nog de Whitsunday Islands te kunnen bezoeken, maar door het slechte weer is het niet veel soeps nu, dus dit laten we even aan ons voorbij gaan. Die Bounty stranden komen nog wel

Laughing

Morgen gaan we proberen helemaal uit het riskante regengebied te komen (het regent hier nu ook weer) en proberen tot aan Rockhampton te komen. Het is echt een land van extremen: aan onze kant hebben we te maken met enorme overstromingen waarbij mensen omkomen en alles verliezen wat ze hebben en drie staten verder kampen mensen met de grootste en heftigste bosbranden uit de geschiedenis waarbij nu al bijna 200 mensen het leven gelaten hebben. Onze Nederlandse oplossing (het gebruiken van een veerboot om de getroffen gebieden heen) voor afgesloten snelwegen wordt vaak beschouwd als een goed plan, maar helaas wordt hier niets mee gedaan. Pfff, alsof wij Nederlanders niets van water weten: wij hebben het bedwongen! Ondertussen zijn we ook een beetje gesettled in de camper, wat eerst nog wel even wennen was. Kevin kan al wat beter tegen de hitte 's nachts en Melina leert al ietsie pietsie beter om te gaan met alle rare beesten en insecten (wijn helpt daarbij!). Al met al...let's go down under (en dan nu niet meer koppie onder, maar zuidwaarts)!

Tot slot even een bedankje voor alle leuke reacties. Leuk om te lezen dat jullie zo meeleven en ons volgen. Wij, op onze beurt, leven mee met jullie in de kou; we denken er iedere dag aan als we met ons drankje aan het zwembad liggen, maar ook als we ons door cycloon-stormen heen banen! Bart en Rinske gefeliciteerd met jullie nieuwe huisje! Jammer dat we al het klussen missen

Wink

Dikke knuffels en kussen Kevin en Melina

Renske

Volgende keer misschien toch maar BUITEN HET REGENSEIZOEN OM?? ;)
Hoop dat jullie snel weer in droger gebied zitten.

dikke kus!

mama

Blij te lezen dat jullie je ondanks alle tegenslag toch zo goed vermaken
Het is heerlijk om iedere keer jullie verhaal te lezen zo lekker geschreven of we er ter plekke bij zijn
Lieverds nog veel plezier en melina pas op voor al die enge beestjes
kus en knuffels van mama

Mariza

Ik geniet mee met jullie avonturen en zie voor me hoe Kevin reageert op de hitte des nachts! Maar je krijgt er een heleboel voor terug dus even doorzetten.
Het went echt wel! Als jullie straks in Azië zitten en het is daar heet en ook nog eens broeierig ben je helemaal gewend aan de hitte! Rij voorzichtig en hou ons op de hoogte met jullie smakelijke verhalen!
Liefs en dikke kussen

Geoffrey

Beste verslag dusverre, ik ben wel benieuwd wanneer het eerste probleemloze verslag gaat komen. Ik zet met geld op over 6 verslagen, optimist die ik ben.

Daphne

Nog geen meterslange krokodillen tegen het lijf gelopen?
Dat zag ik op het nieuws...

Harry

Leest als een script voor een film! Nog maar 1,5 week weg en nu al voer voor heel veel anekdotes! En dit is nog maar de "beschaafde" wereld! Dat wordt straks NOG opwindender bijv. als jullie in een gammel bootje de Mekong rivier gaan oversteken! Johan trouwens nog gevonden in Cardwell :-) ?
Geniet van elke minuut! X

Josta en Wouter

Haha wouter zat laast ook dood leuk te vertellen dat er steeds meer beesten (groote beesten) daar de natuur uit komen en naar de stad trekken vanwege de vele regen...dus misschien worden jullie tijdens een van jullie tours nog wel ingehaalt door een krokodil ;)
Haha heel veel plezier verder en hopelijk iets minder regen en wat meer zonnenschijn!

Sorina

Ha mensen!

Inderdaad een land van extremen he? Blaas die regen even naar die branden joh! Zolang jullie maar genoeg fun hebben met en aan elkaar ;) ! Jullie gaan nu trouwens heel snel richting het zuiden, ooit nog van plan terug te keren richting the Whitsundays? En wat wordt de volgende stop? Frasier Island? Laat snel weer wat horen!

Groetjes, Sorina

Leonie S.

Wow, wat een dingen hebben jullie al meegemaakt in zo'n korte tijd!!! Leuk he, wet season XD lekker zweten en keiharde regen ;-) Ik ben er inmiddels al een beetje aan gewend..., aan die beestjes nog niet *... XD
Veel plezier, ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!
Kus Leonie

Marijke

Nou Melina niet piepen hoor vanwege die "kleine"
beestjes! Zal best wennen op den duur!!!
Hoop ik althans, want je zult nog wel wat tegen gaan
komen......!
Heerlijk jullie verhalen!
Liefs

Myriepierie!

Hallo dan!

Nu ook maar eens reageren... Ik moet (zoals altijd) weer erg lachen om jullie humoristische verhalen!

Ben benieuwd of het jullie inmiddels al is gelukt om de regen te ontkomen, en ik lees het wel als ik terug ben van vakantie!
(Ja, Myra gaat lekker een weekie naar Fuerteventura!)

Ik blijf op de hoogte!

Dikke kus aan jullie allebei!

PS: Ik moest ook wel heel hard lachen om die prachtige camper van jullie :D

xxxx

rinske

Gelukkig ff geen regen meer dan....In het begin is het niet zo erg maar als je ergens niet meer weg kan word het behoorlijk irritant...

Super leuk om jullie verhalen te lezen en dat klussen komt wle goed hoor!!komen jullie gewoon over een jaartje kijken als t af is ;)

groetjessss

Johnny

He luitjes! Zit even jullie weblog te lezen, jullie hebben al aardig wat meegemaakt! Kunnen jullie die regenbuien niet meenemen richting de bosbranden? dan twee vliegen in een klap (ben je ook meteen van de insecten af ;-))

Vermaak jullie!

Groetjes,
Johnny

ps. laatste wedstrijd met 11-2 verloren, het lag dus niet aan jou dat we zo slecht spelen ;-)

Kevin Melina

Ondertussen zijn we de strijd aangegaan tegen ongedierte met meerdere anti-insectensprays, brandbare chemische spiraaltjes, zalf met 80% deet en hete gloeilampen. Zelfs die grote krokodillen waar Daphne het over heeft durven niet meer, haha.

We zitten nu in Rockhampton, eigenlijk best saai hier maar de camping is wel mooi. We gaan inderdaad erg snel naar het zuiden Sorina, maar ja..eilanden bezoeken in de regen is ook niet echt je van het. Misschien komen we nog eens terug om te Whitsundays te bekijken maar dat zal niet in de nabije toekomst zijn..
Al met al vermaken we ons nog prima, maar willen we uit de eindeloze regenval (we boeken vooruitgang het regent al minder hard ;)).

@ Myra, veel plezier op vakantie!
@ Johnny, blij te horen dat het niet aan de topscorer lag :D

Paul

Lekker leesvoer weer, zo te zien vermaken jullie je prima. Een groots begin van een nog groter avontuur! Ik verheug me op het volgende verhaal.

Groetjes Paul